1 / 6

Kopij kerkbode Hersteld Hervormde Gemeente te Oosterwolde

Voor alle data geldt: zo de Heere wil en wij leven.

KERKDIENSTEN

Zondag 31 maart – Eerste Paasdag

09.30 uur: ds. C.A. van den Brink  

15.00 uur: kand. J.H. van der Velden uit Nieuw-Lekkerland

Maandag 1 april – Tweede Paasdag

09.30 uur: ds. C.A. van den Brink

Voorzang

Zondag 31 maart

V.m.: Psalm 51 vers 1

N.m.: Psalm 52 vers 1

Maandag 1 april

V.m.: Psalm 53 vers 1

Collecten

Zondag 31 maart en maandag 1 april

Eerste collecte: Kerkvoogdij

Tweede collecte: Opleiding predikanten

Kinderoppas

Zondag 31 maart

Groep 1: mevr. E. Koers en Hannah Koers

Groep 2: mevr. W. van de Riet en Jeanine Fikse

Maandag 1 april

Groep 1: mevr. S. Wielink en Wilrike Berghorst

Groep 2: mevr. B. van Wijhe en Lotte Leusink

Wat ons verkondigd is

Zondagmorgen was, in de dienst waarin het Heilig Avondmaal werd bediend, de tekst voor de prediking Markus 14 vers 22. Met als thema: Het Heilig Avondmaal in de Paaszaal. Aandachtspunten: 1. Het breken van het brood; 2. Het eten van het brood.

Zondagmiddag was aan de beurt van behandeling H.C. Zondag 21 vraag 55 en 56. Met als thema: Het geloof dat de Kerk verbindt. Aandachtspunten: 1. Verbonden aan Christus; 2. Verbonden aan elkaar; 3. Verbonden aan de belijdenis.

Kerktelefoonuitzending

Op gewone woensdagen is er om 19.00 uur een uitzending via de kerktelefoon.


2 / 6

Kopij kerkblad

Graag de kopij uiterlijk om 18.00 uur op de zaterdag vóór de verschijning van de kerkbode naar het emailadres: predikant@hhgoosterwolde.nl én scriba@hhgoosterwolde.nl. Hartelijk dank!

Diaconale hulpdienst

De diaconale hulpdienst kunt u bellen om in te springen bij plotselinge ziekte, voor een bezoekje, voor begeleid autovervoer, medicijnen halen en dergelijke. Ook voor een boodschap of een wandeling mag u (of uw familie) bellen naar: mevr. K. Schreurs – van de Werfhorst (tel. 06-22041625) of mevr. A. ten Brinke (tel. 0525-843302). Ook vanuit onze gemeente zijn er mensen actief bij de diaconale hulpdienst. Zo kunnen we elkaar ook in de week dienend helpen.

UIT DE GEMEENTE

Voorbeden en het vermelden in de kerkbode

Soms komt het wel voor dat mensen er ons op attenderen om voorbede te doen voor deze of gene. Graag hebben we als kerkenraad dat degene die dat betreft het zelf doorgeeft aan de dominee, scriba, of aan de wijkouderling. Dan kunnen er geen misverstanden ontstaan. Dat geldt ook voor vermelding in de kerkbode!
Gestorven

Vorige week schreef ik dat de krachten van Jack van ’t Hul sterk minder werden. Nu moeten we schrijven dat de Heere hem op zaterdag 23 maart, op 60-jarige leeftijd, uit dit leven heeft weggenomen. We condoleren zijn oude moeder en zus Wilke met het sterven van hun geliefde zoon en broer (Molenpad 2, 8097 PH). Daarbij noemen we ook de andere gezins- en familieleden.

In het achterliggende jaar hebben we gezien hoe Jack steeds meer moest inleveren. Hij moest definitief stoppen met zijn werk. Juni vorig jaar waren de zorgen groot, al mocht hij toen weer iets opknappen. Afgelopen oktober is hij nog opgenomen geweest in het UMC te Utrecht om ’s nachts gebruik te kunnen maken van het zuurstofapparaat. De laatste dagen namen zijn krachten snel af en werd duidelijk dat het einde van het leven naderde.

Het levenseinde heeft Jack zeker de laatste jaren, sinds het overlijden van Ben, sterk beziggehouden. Naast de zondagse diensten, luisterde hij doordeweeks ook regelmatig naar preken. Na de Biddag gingen de woorden uit Psalm 23: De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken, met hem mee. De noodzaak van de ringvinger, om te kunnen zeggen: mijn Herder, besefte hij diep. Samen hebben we gesmeekt of de HEERE dat voor Hem wilde waarmaken.

‘Mijn Herder’ te mogen zeggen is wat we moeder, Wilke en de verdere familie toewensen, als er opnieuw een lege plaats is gekomen. De HEERE ondersteune u als we zaterdag de gang naar het graf zullen maken. En ook daarna zij Hij jullie goed en nabij.
Zieken

De heer B. van de Brink (Van Oldebarneveldweg 30, 8097 SC) moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Een lichte TIA werd geconstateerd. Hij ontving de moeilijke boodschap dat het niet meer mogelijk is om terug te keren naar huis. Het is nu afwachten op een opname in een verpleeghuis.

De heer M. Stoel (Zuiderzeestraatweg 153c, 8096 BE Oldebroek) moet deze week worden geopereerd. Er is sprake van verstopte aderen in één van de benen. Na de operatie zal hij enkele dagen in het ziekenhuis verblijven.


3 / 6

Vorige week heb ik de naam van Gerrit van de Werfhorst (Groote Woldweg 19, 8097 RN) genoemd. De zorgen waren die maandag bijzonder groot, zelfs zo dat het einde van zijn leven nabij leek. Met verwondering en dankbaarheid mag ik nu schrijven dat de Heere onze gebeden heeft willen horen. Vrijdag mocht hij overgeplaatst worden van de IC naar de afdeling cardiologie. Hoewel hij nog snel moe is, gaat hij elke dag een stukje vooruit. Ik mag zelfs toevoegen dat hij vandaag thuis is gekomen. Onverdiende weldaden, mogen we zeggen. Gerrit, de HEERE zij je nabij in het verdere verloop van het herstel.

Vandaag, maandagmorgen, is de heer J. Westerink (Bovenstraatweg 55a, 8096 PB Oldebroek) van het dak gevallen en heeft daarbij zijn kuit- en scheenbeen gebroken. Vanmiddag is hij daarvoor geopereerd.

Mevrouw H. Westerink – Dijkhuizen (Koeleweg 13a, 8096 RL Oldebroek) is vrijdag opgenomen in het ziekenhuis vanwege een longontsteking. Om vocht weg te halen is een drain geplaatst.

Ditmaal zijn er heel wat zorgen te vermelden. Indringende roepstemmen komen tot ons. Bijzonder nu jonge(re) mensen in het ziekenhuis zijn/werden opgenomen. Het is mijn gebed of de Heere de behandelingen wil zegenen. Maar ook of Hij dit alles wil gebruiken om aan Zijn voeten te brengen. Ik geef u en jou een stukje door van M. Luther, n.a.v. Psalm 41:5: Ik zeide: O HEERE, zijt mij genadig; genees mijn ziel, want ik heb tegen U gezondigd.

“Christus is de ware Samaritaan, Hij verpleegt en verzorgt deze arme en ellendige mens alsof het Hemzelf betrof. Hij verlangt niets van hem, want bij Christus geldt geen betaling maar louter en alleen genade en barmhartigheid. De wonden, van hem die halfdood neerligt, verzorgt Hij en giet er olie en wijn in. Dat betekent: Hij schenkt het hele Evangelie, door en door, zodat het ons geheel doortrekt. Hij giet deze olie in de wonden als het Evangelie van genade verkondigd wordt. Dan zegt Hij: ‘Kijk nu eens, arm mens, dáár is uw ongeloof, dáár uw verdoemenis, dáár zijn uw wonden, die wil Ik alle genezen door Mijn Evangelie.’ Deze Samaritaan – Christus de Heiland – moet ook ú helpen, verder niemand of niets.”

Verjaardag

Komende zondag 31 maart hoopt Dirk van Hattem (Zorgspectrum ‘Het Zand’, afdeling Windkracht, Hollewandsweg 17, 8014 BE Zwolle) zijn vijftigste verjaardag te gedenken.

Dirk, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Je mag jarig zijn op een bijzondere dag. Het is ons gebed dat je mag weten dat de Heere Jezus niet alleen voor jou is gestorven, maar ook is opgestaan. De zegen van de HEERE toegewenst voor je nieuwe levensjaar.

Verjaardag 80+

Op vrijdag 5 april hoopt mevrouw G. van Wijhe – van de Werfhorst (Grachtenweg 11, 8097 RD) haar 84e verjaardag te gedenken. We willen u feliciteren. Bovenal wensen we u Gods zegen toe voor uw nieuwe levensjaar. Het is onze wens dat u met de dichter van Psalm 84 mag belijden: Welgelukzalig is de mens wiens sterkte in U is, in welker hart de gebaande wegen zijn (vers 6).

BIJEENKOMSTEN

Vrouwenvereniging ‘Loïs’

Het is al bijna zo ver: onze laatste verenigingsavond van dit seizoen! Dinsdag 2 april hopen we samen te komen samen met de mannenvereniging ‘Timotheüs’ voor de zogenaamde ‘Paasavond’. We hopen dan een terugblik te mogen hebben op het lijden, sterven én de opstanding van de Heere Jezus. U wordt daartoe een liturgie uitgereikt. De avond is ook via de kerktelefoon te beluisteren. Aanvang: 19.45 uur.


4 / 6

We wijzen u vervolgens op de komende regioavond in Elspeet van 18 april. Spreker: Ds. M. Klaassen. Onderwerp: Het gezin. Reserveert u de datum? Aanvang: 19:45 uur. Wanneer u mee wilt, geeft u zich dan op bij één van de dames van het bestuur? Alvast hartelijk dank!

Twaalf-jaarlijkse stemming

Donderdag 4 april wordt in onze gemeente de twaalf-jaarlijkse stemming gehouden, aanvang: 20.00 uur. Doormiddel van deze stemming wordt het beheer van de kerkelijke goederen geregeld voor de periode 2025 t/m 2036.

Voorafgaand aan de stemming hoopt ouderling Van de Weg een toelichting te geven over de huidige beheersvorm, en over het voorstel namens kerkenraad en kerkvoogdij om deze te handhaven.

We hopen dat u als belijdende leden van uw betrokkenheid blijk geeft bij dit werk binnen de gemeente.

VAN UW KERKENRAAD EN KERKVOOGDIJ

Verantwoording giften en collecten

Biddag 13 maart: 1. Kerkvoogdij: € 659,10. 2. Biddagcollecte inclusief nagekomen giften via de bank: € 7587,05.

Zondag 17 maart: 1. Kerkvoogdij: € 756,95. 2. GDC Noodhulp- en rampenfonds: € 888,50. 3. Nieuwbouw: € 856,50.

Na de Heere hartelijk dank voor uw gaven.

Collecte opleiding en vorming

De commissie opleiding en vorming (COV) heeft de afgelopen maanden en jaren gewerkt aan de verbetering van de opleiding tot predikant aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Dit heeft onder andere geleid tot een verdubbeling van het aantal college-uren voor Bijbel-gerelateerde vakken. Daarnaast streven we ernaar om de geestelijke verbondenheid tussen studenten en docenten verder te stimuleren, bijvoorbeeld door middel van Bijbelstudies en gezamenlijke maaltijden voorafgaand aan de preekoefeningen. Een ander belangrijk punt is de aanvulling van het docentenkorps. We willen voorbereid zijn op de pensionering van de huidige docenten, wat onder andere vereist dat studenten en predikanten – deels financieel – de mogelijkheid krijgen om academisch onderzoek uit te voeren. Wij verzoeken u vriendelijk om zowel onze predikanten, onze docenten als onze theologiestudenten in uw gebeden te gedenken. Daarnaast vragen we u om de opleiding financieel te ondersteunen zodat de evangelieverkondiging mag voortgaan. Eventueel kunt u ook rechtstreeks geld overmaken op NL 81 RABO 01414 58062 t.n.v. COV onder vermelding “gift opleiding”.

Dr. P. de Jong, commissie opleiding en vorming
Diaconie

Het kan zijn dat u als gevolg van de huidige omstandigheden in (financiële) problemen komt. Hier en daar kan hulp nodig zijn. Schroomt u dan niet om contact op te nemen! We willen dan kijken waar we kunnen helpen.

Digitaal jaarrooster

Op de website van onze kerkelijke gemeente is een digitaal jaarrooster te vinden.

Hierin staan de kerkelijke activiteiten op vermeld.  


5 / 6Whatsappgroep kerk

Er is een Whatsappgroep waar kerkelijke activiteiten, nieuwsberichten en bijzonderheden in gedeeld worden. Indien u deel wilt uitmaken van deze Whatsappgroep kunt u dit aangeven bij ouderling F. Heldoorn. E-mailadres: fheldoorn@hhgoosterwolde.nl.

Vertrouwenspersonen

Overal kunnen vervelende situaties ontstaan omtrent [seksueel] misbruik, dus helaas ook binnen een kerkelijke gemeente, wat uiteraard een veilige omgeving behoort te zijn. Om hier indien nodig hulp te kunnen bieden of een luisterend oor te zijn hebben we binnen onze gemeente hiervoor een commissie ingesteld. Een vertrouwenspersoon kan benaderd worden indien er zorgen zijn die men graag met iemand wil delen en indien nodig en gewenst kan er contact gelegd worden met bepaalde hulpinstanties. Een vertrouwenspersoon stelt zich dus beschikbaar om het eerste aanspreekpunt te zijn.

In onze gemeente zijn de vertrouwenspersonen: Johanneke van de Weg, Groote Woldweg 68, 0525-655573, johannekemeeuwisz@hotmail.com. En: Andre Plette, Gerrit Blaauwerve 32, 06-53460781, andreplette@outlook.com.

OVERIGE BERICHTEN

Psalmzangavond

Zaterdagavond 6 april is er een niet-ritmische Psalmzangavond met Genemuider Bovenstem in de Grote kerk te Hasselt. Algehele leiding Ds. H.J. van Marle, Organist: René van Wendel. Aanvang 19.30 uur. Kerk open 19.00 uur. Collecte: Stichting Stéphanos.

VANUIT DE PASTORIE

Voor u gelezen

Ds. I. Kievit schreef in het Gereformeerd Weekblad van 10 april 1954: “Alwaar zij Hem kruisigden.” Deze enkele woorden zijn van veelomvattende betekenis. Ze zijn een samenvatting van de peilloze diepten, die er liggen in het bitter lijden en sterven van de Man van smarten, Ze vertolken ons, wat er voor nodig was, zouden verlorenen worden gezocht en gevonden, zouden zondaren worden verlost van de eeuwige verdoemenis en worden gebracht tot de eeuwige gelukzaligheid. Zij zijn de vaste grond van uw behoud, o kinderen Gods, waardoor u weleens klagen en roemen mag in oprecht geloof en in diepe verwondering: “Ik ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere… Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.”

Wat is er dan toch een oorzaak te over voor de lijdensprediking, om in de lijdensweken in de kerk en in uw huis, onder uw werk en in de binnenkamer stil te staan bij, en te mediteren over de diepe weg, die de Zaligmaker van zondaren heeft moeten passeren, om de overtreding te sluiten, en om de zonden te verzegelen, en om de ongerechtigheid te verzoenen, en om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen.

O, dat wij onder de bearbeiding van de Heilige Geest toch leren mogen de tijd nog te gebruiken, die God ons geeft, in het bijzonder op de Goede Vrijdag, die wonderlijke betaaldag van Gods volk, toen hun schuld volkomen werd betaald door de Heere Jezus, door die Andere, die Borg, Die zelfs geen enkele penning van die onbetaalbare schuld onvoldaan heeft gelaten. Neen, Hij heeft niets overgelaten aan de gegevenen des Vaders, omdat Hij wist, dat zij hun schuld alleen maar dagelijks groter kunnen maken. Zijn werk als Borg, als de barmhartige Hogepriester, was


6 / 6

zó volkomen af, dat Hij ten slotte uit kon roepen: “Het is volbracht!” En het hoofd buigende, gaf Hij de geest. Nu kan Hij sterven, omdat er in het verdienen van de zaligheid niets meer te doen was overgebleven.

“Alwaar zij Hem kruisigden.” Is dat geen rijke stof ter overdenking in de laatste dagen en uren van de lijdensweken, die God ons in Zijn onbegrijpelijke lankmoedigheid en goedertierenheid weer heeft willen schenken?  

En komen deze dagen en uren als het ware niet tot ons met de ernstige waarschuwing, met de ontdekkende prediking: “Of veracht de rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt?” (Rom. 2:4). O, mocht dat eens zó op u aankomen, zo u in het hart grijpen, zo diep u ontdekken en beschamen, dat u er door in de schuld, op de knieën voor de heilige en rechtvaardige God gebracht mocht worden, om zo uw schuld te belijden, het recht Gods om u te straffen te erkennen en te bidden en te smeken met die beschaamde, verlegen tollenaar: O God! wees mij zondaar genadig. Zo tot bekering geleid te worden door de rijkdom van Gods goedertierenheid, dat is een wonder van Gods genade. En welk een wonder is niet alleen de eerste bekering, maar ook de dagelijkse bekering! Och, dat zij velen van Gods kinderen te beurt mocht vallen in de laagste dagen en uren van de lijdensweken van 1954, en bij de overdenking van het: “Alwaar zij Hem kruisigden!” Dat zou een gezegende Goede Vrijdag, een gezegend einde zijn van deze lijdenstijd.
Bij de diensten

Goede Vrijdag: In de morgendiensten op Goede Vrijdag volgen we de kruiswoorden, daarom staat ditmaal de tweede centraal, Lukas 23:43: En Jezus zeide tot Hem: Voorwaar zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

In de avonddienst wil ik de behandeling van de gebeurtenissen na het sterven van Christus voortzetten. Dit jaar komt Johannes 19:31-37 aan de orde.

Paasdagen: Op Eerste Paasdag keren we terug naar het Markusevangelie. De eerste acht verzen van hoofdstuk 16 vragen onze aandacht.

Voor de tekst op Tweede Paasdag slaan we Paulus’ brief aan de gemeente van Efeze op. We willen luisteren naar de boodschap van hoofdstuk 5 vers 14: Daarom zegt Hij: Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.
Ten slotte

Een zeer bewogen week ligt achter ons. Ik schreef al dat er indringende roepstemmen tot ons komen. Met de catechisanten sprak ik daar vorige week over. Hoe nodig is het om te beseffen dat de eeuwigheid veel dichterbij kan zijn dan wij denken. En dan moeten we weten dat onze zonden vergeven zijn, dat ze verzoend zijn door het bloed van de Heere Jezus Christus. Samen hebben we gebeden of de HEERE door Zijn Geest in hun jonge harten wil (door)werken.

We leven deze week toe naar Goede Vrijdag en Pasen. Zelf zie ik er naar uit om op deze dagen het Evangelie te verkondigen. Laten we onze plaatsen biddend innemen, met uitzien en verwachting een ontmoeting te ontvangen met de gestorven en opgestane Zaligmaker.

Als laatste mag ik u nogmaals uitnodigen om ons als gezin op zaterdag 6 april te ontmoeten, ter gelegenheid van de verjaardagen van mijn vrouw (30 maart) en mijzelf (4 april). U en jij bent van harte welkom van 14.30-16.30 uur in de grote zaal van de kerk. Om ongeveer 16.00 uur willen we de middag afsluiten. Dit doen we o.a. door met elkaar een aantal psalmen te zingen die de kinderen mogen opgeven. We zien uit naar een goede ontmoeting.

Ontvang een hartelijke groet van uw pastoriebewoners