1 / 6

Kopij kerkbode Hersteld Hervormde Gemeente te Oosterwolde

Voor alle data geldt: zo de Heere wil en wij leven.

KERKDIENSTEN

Zondag 17 maart

09.30 uur: ds. C.A. van den Brink – Voorbereiding H.A.

15.00 uur: ds. H. van de Beek uit Rouveen

Voorzang

V.m.: Psalm 6 vers 2

N.m.: Psalm 32 vers 1

Collecten

Eerste collecte: Kerkvoogdij

Tweede collecte: Noodhulp- en rampenfonds

Derde collecte: Nieuwbouw

Kinderoppas

Groep 1: mevr. A. van Werven en Rosanne Leusink

Groep 2: mevr. A. van der Vegte en Ruth Fikse

Wat ons verkondigd is

Zondagmorgen was de tekst voor de prediking Mattheus 26 vers 65 en 66. Met als thema: Jezus voor Kajafas. Aandachtspunten: 1. Een verscheurd gewaad; 2. Een beschuldigende hogepriester; 3. Een veroordelende raad..

Zondagmiddag was de tekst voor de prediking Mattheus 27 vers 31. Met als thema: De Koning der Joden met doornen gekroond. Aandachtspunten: 1. De felste spot verdraagt; 2. De grootste schuld betaald.

Kerktelefoonuitzending

Op gewone woensdagen is er om 19.00 uur een uitzending via de kerktelefoon.

Kopij kerkblad

Graag de kopij uiterlijk om 18.00 uur op de zaterdag vóór de verschijning van de kerkbode naar het emailadres: predikant@hhgoosterwolde.nl én scriba@hhgoosterwolde.nl. Hartelijk dank!

Diaconale hulpdienst

De diaconale hulpdienst kunt u bellen om in te springen bij plotselinge ziekte, voor een bezoekje, voor begeleid autovervoer, medicijnen halen en dergelijke. Ook voor een boodschap of een wandeling mag u (of uw familie) bellen naar: mevr. K. Schreurs – van de Werfhorst (tel. 06-22041625) of mevr. A. ten Brinke (tel. 0525-843302). Ook vanuit onze gemeente zijn er mensen actief bij de diaconale hulpdienst. Zo kunnen we elkaar ook in de week dienend helpen.

UIT DE GEMEENTE

Voorbeden en het vermelden in de kerkbode

Soms komt het wel voor dat mensen er ons op attenderen om voorbede te doen voor deze of gene. Graag hebben we als kerkenraad dat degene die dat betreft het zelf doorgeeft aan de


2 / 6

dominee, scriba, of aan de wijkouderling. Dan kunnen er geen misverstanden ontstaan. Dat geldt ook voor vermelding in de kerkbode!
Zieken

In de achterliggende week is mevrouw H. van Bruggen – Schoonhoven (Hogeweg 31a, 8278 BB Kamperveen) vanwege een urineweginfectie opgenomen geweest in het ziekenhuis. Ze hoopt thuis verder aan te mogen sterken.

Nadat er eerst onzekerheid was over de doorgang van de operatie is mevrouw T.L. Plette – van Ommen (Van Oldebarneveldweg 26, 8097 SC) toch geopereerd en heeft ze een kophalsprothese gekregen. Naar omstandigheden mag het redelijk gaan.

Met mevrouw M. van Loo – van Wijhe (Bovenpad 14, 8096 RN Oldebroek) zijn we de Heere dankbaar dat ze een goede uitslag mocht ontvangen. De tumor is helemaal weg en er zijn geen uitzaaiingen gevonden. Deze week hoopt ze te horen wanneer de bestralingen zullen plaatsvinden.

Mag ik u drieën de doorleving toebidden van de ‘verrassingen’ waar ds. G. Boer over schrijft, n.a.v. Psalm 39: “Is het een vaste grond waarop de hoop rust, geloof toch is een vaste grond van de dingen die we hopen. Daarom is in God onze hoop. En in die hoop worden we ook niet beschaamd, want zeg het eens eerlijk, als het met u uit en voorbij was, gedaan en afgeschreven, heeft God Zijn Woord niet aan u bevestigd? Zeg het eens eerlijk: bent u ooit met God beschaamd uitgekomen? Bent u beschaamd uitgekomen toen u zelf uitgepraat was?

Als we lang praten, dan gaat het nog wel met ons, maar als onze nood zo groot wordt en onze schuld zo overstelpt dat we geen woorden meer hebben, wie helpt ons dan? Wie is dan onze zielszorger? De Heere Jezus Christus aan de rechterhand des Vaders. Die van Zijn Vader orders krijgt, ze uitvoert naar het welbehagen Gods, die in Zijn hand staan geschreven. Getekend, door de nagels aan het kruis. Daarin zijn de verrassingen.”

Verjaardag 80+

We feliciteren mevrouw T. Schoonhoven – Junte (De Heerdtweg 16, 8097 SH), als u op zondag 17 maart haar 83e verjaardag mag gedenken. Voor de toekomst wensen we u ’s HEEREN onmisbare zegen toe. Hij doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig (Num. 6:25).  

Hij geve dat u met Psalm 111 mag meezingen, vanuit de persoonlijke doorleving: Hij heeft Zijn wonderen een gedachtenis gemaakt; de HEERE is genadig en barmhartig (vs. 4).

Huwelijksjubileum

Op dinsdag 19 maart hopen de heer D. Plette en mevrouw W. Plette – Wijnne (Gerrit Blaauwerve 32, 8097 RB) te gedenken dat zij 25 jaar getrouwd zijn.

We willen u, samen met uw kinderen, van harte feliciteren met dit jubileum. De HEERE schenke u samen de verwondering in het hart, voor alles wat Hij heeft gegeven in de achterliggende jaren. Het is goed om Zijn trouw en goedheid te gedenken. In voor- en tegenspoed heeft Hij willen dragen. Dat jullie terugziende met Jeremia mogen zeggen: Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben.

Voor de toekomst Gods onmisbare zegen toegewenst. Dat jullie zullen ervaren én belijden met Jeremia: Zij (’s HEEREN goedertierenheden en barmhartigheden) zijn allen morgen nieuw, Uw trouw is groot (Klaagl. 3:22-23).
BIJEENKOMSTEN

JV ‘De Schakel’ – Vrijdagavond

Hallo jongelui,


3 / 6

Vrijdagavond zijn jullie weer welkom op de zolder! We hopen dit keer met jullie te gaan bowlen. Let op want we beginnen dit keer eerder. Om 19.15 uur verwachten we jullie en rond 22.00 uur hopen we de avond af te sluiten.

De avondsluiting zal dit keer gaan over het lijden van de Heere Jezus. We leven naar Pasen toe en in die tijd denken we aan het lijden van de Heere Jezus. Het leven van de Heere Jezus is in één zin samen te vatten: lijden om ons te verlossen. Waarom moest Hij lijden? Heeft Hij ook geleden voor jou zonden?

Tot vrijdag!

Groeten

Wiljan, Egbert en Karina

JV ‘De Schakel’ – Zaterdagavond

Hoi jongelui,

Zin in een actief spel? Dan moet je zeker komen! We hopen levend kwartet te gaan doen.

Een speur, ren en smokkelspel. Vanaf 19.30 uur staat er drinken met wat lekkers klaar.

Deze avond hopen we samen te lezen uit Johannes 19. Waarom stierf Jezus aan het kruis? Waarom moest Hij lijden? Heb jij daar wel eens over nagedacht? Zijn lijden heeft zoveel betekenis voor ons. Door Zijn lijden heeft Hij de straf gedragen die wij hebben verdiend. Een lied zingt het zo treffend:  

“Leer mij, o Heer’, Uw lijden recht betrachten,

in deze zee verzinken mijn gedachten:

o liefde die, om zondaars te bevrijden,  

zo zwaar woud lijden.”

Tot zaterdag.

Groetjes,

Team 1
Catechisatie

Komende maandag- en dinsdagavond is de laatste ‘gewone’ avond van dit seizoen. Voor deze avond leren de catechisanten opnieuw van H.C. Zondag 17 vraag en antwoord 45.

Op maandag 25 maart komen we bij elkaar voor de afsluiting van het catechisatieseizoen.

Vrouwenvereniging ‘Loïs’

Dinsdagavond 19 maart komt de vrouwenvereniging weer samen. Alle leden, maar ook nieuwe gezichten zijn van harte welkom. Aanvang 19.45 uur.

Gemeentemiddag

Donderdagmiddag 21 maart wordt de laatste ‘Gemeentemiddag’ van dit seizoen gehouden. Vorig jaar hebben we tijdens de laatste middag vooruit mogen blikken naar Pasen, dit jaar wil ik in de meditatie een gedeelte van het Lijdensevangelie overdenken.

Na de pauze volgen we een liturgie die u wordt uitgereikt. Allen weer hartelijk welkom. Aanvang 14.00 uur.

Bezinningsuur

In verband met de bediening van het sacrament van het Heilig Avondmaal wordt op donderdag 21 maart het Bezinningsuur gehouden in de week van voorbereiding. We vervolgen de behandeling van het Avondmaalsformulier.

In verband met een activiteit van de Basisschool ‘De Wegwijzer’ beginnen we om 20.15 uur.

Kinderappèl jeugdclub ‘Het Anker’

Beste ouders en kinderen van jeugdclub ‘Het Anker’,


4 / 6

Op zaterdag 23 maart gaan wij met de kinderen naar het kinderappél in Putten. Dit jaar is het thema: “God of goud”. Er staan deze morgen verschillende mooie en leerzame activiteiten op het programma. We hopen dat de Heere deze morgen wil zegenen, zodat ook uit kindermonden Zijn Naam zal worden groot gemaakt.

Na het kinderappél hopen we samen met de kinderen in Hattem te gaan bowlen. We hopen dat alle kinderen van club meegaan. Wilt u, uw kind opgeven voor zaterdag 16 maart? Opgeven kan bij Corrie Schreurs 06-22041625 of Dorethé van de Weg 06-15623035.

INFORMATIE VOOR ZATERDAG 23 MAART

De kinderen worden om 8.30 uur bij de Pniëlkerk verwacht. Vandaar vertrekken we naar de Hersteld Hervormde kerk in Putten

Er zal een collecte gehouden worden

Graag een lunchpakketje meenemen (brood en drinken)

Rond 15.00 uur hopen we weer bij de kerk terug te zijn

Hartelijke groet,

De leiding van de jeugdclub

Psalmen zingen met bovenstem

Op zaterdag 23 maart is er een psalmzanguur, waarbij geoefend zal worden met het zingen van de bovenstem. Jong en oud is om 19.00 uur van harte welkom. Ook als u geen bovenstem zingt, welkom. Het is een mooie gelegenheid om elkaar te ontmoeten en een goede voorbereiding op de zondag.

VAN UW KERKENRAAD EN KERKVOOGDIJ

Kosterschap

Ons huidig kostersechtpaar H. van de Weg – van ’t Veen heeft aangegeven, om na twintig jaar te hebben gediend, te gaan stoppen. Daarom wordt de vraag binnen de gemeente voorgelegd of er personen of echtparen zijn die deze mooie onbezoldigde taak op zich willen nemen?

Als u zich wilt aanmelden of behoefte hebt aan meer informatie, kunt u contact opnemen met de heer L. Knulst. Dit kan telefonisch via 0525-621927 of per mail via knulst@solconmail.nl

De kerkvoogdij ziet uw reacties graag tegemoet.
Mutaties

Vanuit de Christelijke Gereformeerde Kerk te Elburg is naar ons overgekomen de familie W. Docter – Evink, Molenweg 29, 8081 BJ Elburg, met hun kinderen Bart en Jacob.

Wij heten u en jou van harte welkom in ons midden en wensen jullie als gezin een goede en gezegende tijd toe in onze gemeente, onder de bediening van het Woord.
Twaalf-jaarlijkse stemming

Tijdens de diensten op Biddag was er gelegenheid om een nieuwsbrief mee te nemen m.b.t. de twaalf-jaarlijkse stemming. Doormiddel van deze stemming wordt het beheer van de kerkelijke goederen geregeld voor de periode 2025 t/m 2036.

Belijdende leden van de gemeente worden uitgenodigd om op donderdag 4 april, om 20.00 uur, aanwezig te zijn tijdens de stemmingsvergadering.
Verantwoording giften en collecten

Zondag 3 maart: 1. Kerkvoogdij: € 694,05. 2. Diaconie: € 1014,70. 3. Rente en aflossing: € 831,05.

1 x € 10,- voor de kerk via ouderling Heldoorn.

1 x € 30,- voor de kerk via ouderling Van der Vegte en diaken Fuite.

2 x € 10,- voor de kerk via ds. Van den Brink.


5 / 6

Na de Heere hartelijk dank voor uw gaven.

Collecte Noodhulp- en rampenfonds

Zondag 17 maart zal er een diaconale collecte worden gehouden met als bestemming het “Noodhulp- en rampenfonds” van de Generale Diaconale Commissie (GDC) van de HHK. Uit dit fonds wordt van tijd tot tijd steun geboden aan mensen elders in de wereld, die met een ramp of noodsituatie te maken krijgen. In de achterliggende tijd werd vanuit dit fonds noodhulp ondersteund in Marokko en Libië, vanwege de verwoestende aardbeving en storm Daniël, in Armenië waar vluchtelingen vanwege de inval door Azerbeidzjan, in Pakistan aan christenen die te maken kregen met overstromingen en in Oekraïne, ten behoeve van huisvesting van de vele vluchtelingen vanwege de oorlog.

We willen deze diaconale collecte, die volgende week zondag wordt gehouden, alvast onder uw aandacht brengen, zodat u er rekening mee kunt houden.
Diaconie

Het kan zijn dat u als gevolg van de huidige omstandigheden in (financiële) problemen komt. Hier en daar kan hulp nodig zijn. Schroomt u dan niet om contact op te nemen! We willen dan kijken waar we kunnen helpen.

Digitaal jaarrooster

Op de website van onze kerkelijke gemeente is een digitaal jaarrooster te vinden.

Hierin staan de kerkelijke activiteiten op vermeld.  
Whatsappgroep kerk

Er is een Whatsappgroep waar kerkelijke activiteiten, nieuwsberichten en bijzonderheden in gedeeld worden. Indien u deel wilt uitmaken van deze Whatsappgroep kunt u dit aangeven bij ouderling F. Heldoorn. E-mailadres: fheldoorn@hhgoosterwolde.nl.

VANUIT DE PASTORIE

Voor u gelezen

Dit keer een stukje uit een preek van Andrew Gray. Laat de overdenking ervan een plaats krijgen in de voorbereidingsweek met de vraag: vind ik hier herkenning of niet?

“Er zijn vier voorname delen van Christus, die door geloof aan een christen worden getoond.

1. Het laat de christen zien in Christus’ hart. Wederwaardigheden en gevoel zullen dikwijls van Hem zeggen: Hij is mij in een vijand veranderd! Maar geloof zal uitroepen: Ik weet Uw gedachten over mij, gedachten des vredes en niet des kwaads, dat Gij mij geeft het einde en de verwachting.

2. Geloof, als ik zo mag spreken, ziet op Christus’ voeten. Het let op de gangen en bewegingen van Christus. Het zal uitroepen: “Zijn schenkelen zijn als marmerpilaren, gegrond op voeten van het dichtste goud.”

3. Geloof ziet op de glimlach in Christus’ aangezicht. Wanneer gevoel in Zijn gelaat niets anders kan lezen dan toorn en ongenoegen, dan licht geloof de sluier van Zijn aangezicht op en leest liefde.

4. Geloof toont de handen van Christus aan een christen. Het overziet de bedeling van Christus met de ziel. Het ziet oneindige liefde in al Zijn handelingen. Het geloof is een eerste genade, het werkt door de liefde en geeft kennis van een genadig God in Christus. Dit is duidelijk uit Kol. 2:2, waar wij lezen: Opdat hun harten vertroost mogen worden, en zij samengevoegd zijn in de liefde, en dat tot allen rijkdom der volle verzekerdheid des verstands, tot kennis der verborgenheid van God en den Vader, en van Christus.


6 / 6Bij de diensten

In de voorbereidingsdienst zullen we verder lezen in Markus 14. De evangelist tekent ons de geschiedenis van de paasmaaltijd. Welk gedeelte de tekst zal vormen, heb ik nog niet duidelijk.

Graag wens ik u een gezegende voorbereidingsweek toe. Laat er tijd zijn voor stilte, voor gebed en overdenking. Open het Woord. Laat de eerlijkheid en rijkdom van het Avondmaalsformulier uw leidraad zijn.
Ten slotte

Het duurt nog even, toch geven wij u alvast door dat mijn vrouw en ik u op zaterdagmiddag 6 april willen uitnodigen in de zaal van de kerk. Dit na onze verjaardagen. Mijn vrouw hoopt 30 maart jarig te zijn, en ikzelf op 4 april. U en jij bent van harte welkom van 14.30-16.30 uur.

Om ongeveer 16.00 uur willen we graag een aantal psalmen zingen. Aansluitend zullen we de middag afsluiten door een gedeelte uit de Schrift te lezen en dankgebed.

Omdat we beiden niet graag in de belangstelling staan, zeggen we er met nadruk bij dat het tijdens deze middag niet gaat om ons. Het is onze wens dat jong en oud de weg naar de kerk zal vinden om op een ontspannen manier samen te zijn, om samen de Heere te erkennen voor Zijn ontvangen onverdiende zegeningen.

Ontvang een hartelijke groet van uw pastoriebewoners